Kemahiran Yang Penting Bagi Seorang Kaunselor
Bagi menggalakkan klien meluahkan masalahnya kaunselor boleh menggunakan soalan-soalan terbuka refleksi parafrasa meminta penjelasan dan kemahiran-kemahiran asas kaunseling yang lain. Apabila memperkatakan tentang keperluan kaunseling khusus kepada remaja pelbagai tafsiran yang merangkumi.
Bab 6 Kemahiran Asas Kaunseling
Jika ekspresi muka kaunselor kelihatan masam ini boleh membuatkan klien rasa terganggu.
Kemahiran yang penting bagi seorang kaunselor. Mohd Tajudin 2008 menyatakan dalam proses menjadi kaunselor yang berkesan seseorang kaunselor itu bukan sahaja bergantung kepada kemahiran dan pengetahuan kaunseling yang tinggi semata-mata malah mereka juga perlu mempunyai pandangan yang menyeluruh terhadap nilai-nilai kemanusiaan yang diterapkan melalui teori-teori yang dipelajari. Bagi mengusai kepakaran itu kaunselor perlu mempunyai asas kaunseling yang amat penting bagi membantu klien Mohamed Sharif 2010. Bagi membina kepercayaan antara klien dan kaunselor kaunselor perlu menunjukan sifat dan tingkah laku yang beretika tinggi di sepanjang menjalankan sesi kaunseling.
Seorang kaunselor harus mempelajari dan memahami setiap kemahiran yang diperlukan sebagai seorang kaunselor untuk membantu klien mengikut kesesuaian masa tempat dan keadaan. Kaunselor hendaklah menggunakan perkataan-perkataan. Dihadapi klien dapat diselesaikan.
Antaranya ialah tingkah laku member perhatian kemahiran mendengar kemahian memandu klien penjelasan member nasihat refleksi idea refleksi perasaan penjelasan idea atau interpretasi kekonkritan ketika ini immediacy pendedahan. Apakah isu semasa yang berkaitan dengan perkhidmatan kaunseling di seting anda. Kaunselor dapat memberi perhatian yang sepenuhnya terhadap klien serta perhatian yang teliti akan dapat memahami masalah murid dengan baik.
Kesimpulannya menjadi seorang kaunselor bukanlah suatu perkara yang mudah kerana memerlukan seseorang individu tersebut untuk menguasai kemahiran-kemahiran tertentu. Persepsi klien terhadap sikap klien lebih penting daripada teori atau kaedah yang digunakan oleh kaunselor. Apakah kemahiran yang penting bagi seorang kaunselor efektif.
Yang dijadikan sebagai asas bagi memahaminya dan untuk berkomunikasi dengannya Kurpius 1986. Badan posture kaunselor Kedudukan tubuh badan kaunselor mestilah condong ke hadapan iaitu kea rah klien. Kemahiran berkomunikasi merupakan satu kemahiran yang perlu dikuasai oleh seorang kaunselor.
- Kaunselor harus menggunakan kemahiran empati dengan menunjukkan kefahaman perasaan klien yang menghadapi masalah demi mendorongkannya mudah. Kemahiran Meneroka Kemahiran meneroka merupakan salah satu lagi kemahiran yang penting bagi menjayakan sesi kaunseling. Hal ini penting bagi menunjukkan bahawa kaunselor tersebut berminat dan bersedia untuk menerima klien.
Namun sebagai seorang kaunselor ekspresi muka perlulah sentiasa dalam keadaan berseri. Penggunaan kemahiran memberikan maklum balas yang minima merupakan kemahiran yang digunakan oleh kaunselor bagi menggalakkan klien meluahkan isi hati mereka. Perhubungan kaunselor tidak dapat dipisahkan daripada ciri-ciri personaliti kaunselor yang merupakan gaya dan tahap kefungsian kaunselor iaitu mesra jujur menerima tanpa syarat.
Satu lagi kemahiran asas yang penting dalam proses komunikasi ialah. Bagi mencapai matlamat-matlamat kaunseling seseorang kaunselor hendaklah mempunyai kemahiran-kemahiran tertentu. Apakah cabaran yang anda hadapi sebagai seorang kaunselor dan bagaimana anda menanganinya.
Apakah karekteristik yang perlu ada untuk menjadi seorang kaunselor efektif. Setiap orang mempunyai ekspresi muka yang tersendiri. Dalam menjalankan kes proses kaunseling yang berkesan telah dikenalpasti mempunyai kaitan dengan sifat-sifat kaunselor yang memiliki kemahiran-kemahiran kaunseling.
Rogers 1977 berpendapat kaunselor berkesan mestilah menarik mudah mesra menunjukkan keyakinan dan boleh dipercayai. Seorang kaunselor yang efektif akan berkembang sebagai seorang individu dan membantu individu lain untuk berkembang. Kemahiran ini penting bagi seseorang kaunselor itu kerana ia berperanan mendengar masalah dari klien dan mendapatkan maklumat melalui percakapan di antara klien.
Kemahiran-Kemahiran Asas Bimbingan Dan Kaunseling Seorang yang bergelar kaunselor perlu mempunyai kemahiran-kemahiran asas bimbingan dan kaunseling. Personaliti kaunselor adalah penting selain daripada penguasaan ilmu pengetahuan kemahiran ataupun teknik Cavanagh 1990. Hal ini selari dengan pandangan Norsafatul Aznin dan Melati Sumari 2014 menurut mereka seorang kaunselor yang professional merupakan seseorang kaunselor itu berdaftar dan mengamalkan kaunseling bukan sahaja mempunyai ilmu kemahiran serta ciri-ciri personaliti tertentu bahkan amat perlu dipandu dan dibimbing oleh suatu kod etika yang.
Kemahiran mengarah directive Kaunselor mempunyai kemahiran bagaimana untuk menjelaskan kepada klien apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh klien bagi mengatasi masalah yang sedang dihadapi oleh klien samada cadangan kaunselor biasa dan simpel sahaja atau cadangan yang lebih sofistikated. Terdapat juga kaunselor yang tidak mempunyai kecekapan dalam. Oleh sebab ituamat penting bagi mana-mana kaunselor untuk mengetahui sejak awal lagi tentang permasalahan yang dialami oleh remaja supaya dapat dicari langkah dan cara yang paling berkesan untuk mengatasinya.
Antara kemahiran asas bimbingan dan kaunseling adalah. Pendidikan sahaja tidak mampu untuk mengubah ciri-ciri individu. Kemahiran meneroka merupakan tahap kedua selepas tahap membina hubungan antara kaunselor dengan klien dan tanpa penerokaan sesi kaunseling tidak akan berjalan dengan lancar.
DAPATAN KAJIAN Empat orang kaunselor yang berdaftar telah dikenalpasti dan dipilih untuk ditemubual bagi mendapatkan pandangan dan maklumat-maklumat yang berkaitan dengan isu profesionalisme seorang kaunselor. Pada peringkat pertama kaunselor harus menjelaskan tentang tuntutan kerahsiaan dan taraf kemahiran yang dipunyai oleh kaunselor. Oleh itu hasilnya melalui komunikasi interpersonal ini sesuatu konflik yang 30.
- Adalah penting bagi kaunselor membenarkan sedikit masa kesenyapan di antara komunikasi dua hala tetapi tidak dibenarkannya tinggal agak lama iaitu seelok-eloknya tidak lebih daripada satu minit. Dengan adanya penggunaan kemahiran ini ianya dapat menunjukkan bahawa kaunselor sedang mendengar dan menumpukan perhatiannya di dalam sesi yang sedang berlangsung bersama klien. Sebagai kaunselor kemahiran.
Maka adalah penting bagi seorang pendidik untuk menguasai kemahiran-kemahiran yang berkaitan psikologi serta bimbingan dan kaunseling supaya dapat membantu pelajar dalam memperkembangkan potensi diri mereka. Oleh itu kaunselor haruslah menjaga imejnya supaya tidak dipandang serong. Kaunselor yang dipilih terdiri daripada seorang kaunselor lelaki yang mempunyai pengalaman lebih dari 10 tahun dan tiga orang kaunselor.
Tingkah laku memberi perhatian. Selain itu situasi ini akan menimbulkan rasa hormat dan rasa selamat bagi seseorang klien selain berfungsi sebagai. Tujuan utamanya adalah untuk membolehkan kaunselor memahami klien dan membantu klien mencapai kesedaran kendiri.
Penting bagi menunjukkan klien yang kaunselor itu berminat untuk mendengar.
Bab 9 Kemahiran Asas Kaunseling
Komentar
Posting Komentar