Kemahiran Membaca Dalam Proses Penulisan
Terdapat dua komponen kemahiran utama yang dipersetujui wujud dalam kemahiran membaca iaitu kemahiran mengenal atau mengecam perkataan dan kemahiran memahami apa yang dibaca. Proses membaca memerlukan seseorang itu menterjemahkan kembali lambang-lambang bertulis kepada lambang-lambang bunyi yang hendak disampaikan oleh penulisnya.
KONSEP KEMAHIRAN MENULIS Menulis melibatkan murid-murid supaya berfikir menaakul menyusun dan mengolah idea sebelum dilahirkan dalam bentuk wacana yang lengkap.
Kemahiran membaca dalam proses penulisan. Video di bawah menunjukkan keprihatinan seorang guru dalam membantu murid-murid memperbaiki kemahiran mereka dalam membaca dan merupakan salah satu cara yang menarik bagi murid-murid. PERSEKITARAN MENULIS YANG MENGGALAKKAN Persekitaran penulisan yang menggalakan bermaksud persekitaran yang sentiasa menyokong aktiviti kemahiran yang lain seperti mendengar bertutur membaca dan berfikir Brozo1999 tanpa batasan tertentu atau had untuk melakukan sesuatu aktiviti penulisan tersebut. Kemahiran membaca jenis ini melibatkan aktiviti yang berikut.
Pada peringkat ini guru perlu menggunakan pelbagai alat bantu mengajar dan juga bahan bacaan yang sesuai. Sehubungan itu dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat masalah dalam diri murid untuk menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu antaranya pengetahuan asas membaca dan menulis persekitaran dan kaedah pengajaran guru. Proses membaca dapat dirumuskan seperti berikut.
Di samping itu penekanan dalam kemahiran menulis ialah terhadap penggunaan ayat yang gramatis tanda baca dan ejaan yang betul tulisan yang jelas cantik dan kemas. Pada masa ini terdapat pelbagai definisi tentang membaca. Membaca melibatkan proses mekanikal iaitu membunyikan huruf-huruf yang dicetak dan menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk yang dibaca dan melibatkan proses pemikiran yang konstruktif.
Membaca juga merupakan proses kemahiran yang aktif bagi mengintepretasikan makna dan mendapatkan pengetahuan daripada bahasa tulisan dan visual. Menulis melibatkan murid-murid supaya berfikir menaakul menyusun dan mengolah idea sebelum dilahirkan dalam bentuk wacana yang lengkap. FKonsep Menulis Menulis melibatkan murid-murid supaya berfikir menaakul menyusun dan mengolah idea sebelum dilahirkan dalam bentuk wacana yang lengkap.
Marohaini Yusoff 1989 telah merumuskan bahawa proses membaca merupakan perlakuan yang kompleks dan tidak dapat diperhatikan. Menerusi pembacaan seseorang itu mampu menimba ilmu pengetahuan yang tidak. Proses menulis memerlukan seseorang pelajar yang berfikir semasa merancang semasa menulis dan selepas penulisan dihasilkan Yusfaiza Mohd Ishah 2012.
Definisi Kemahiran Membaca. Membaca berbeza daripada mendengar kerana membaca melibatkan kedua-dua aktiviti verbal dan literasi secara serentak. Setelah itu murid membina suku kata dan seterusnya membina perkataan.
Perlakuan membaca terdiri daripada kemahiran mengenal dan memahami bahan yang dibaca. Membaca merupakan satu cara untuk memahami pola-pola bahasa daripada bentuknya yang bertulis. Pengetahuan yang dimaksudkan ialah mencakupi bahasa sesuatu bahan yang dibaca.
Pembaca juga akan mengenal pasti hujah yang relevan bagi menyokong. Contoh aktiviti Aktiviti yang boleh dijalankan dalam bacaan mekanis ialah bacaan kuat dengan menggunakan kad imbasan yang mengandungi huruf suku kata frasa dan ayat. Bertujuan menentukan pencapaian murid-murid dalam objektif bpelajaran yang diikuti.
Komponen kemahiran menulis Heaton. Atan Long 1978 menyatakan proses membaca melibatkan kebolehan mengenal lambang-lambang dan menterjemah lambang-lambang itu semula kepada bunyi suara dan memahami makna dan tanggapan yang disampaikan oleh tulisan itu manakala bagi Zulkifley 1994 kemahiran. Menurut Siti Hajar Abd Aziz 2009143 membaca satu tindakan.
Bahan bacaan yang digunakan hendaklah ringkas menarik dan bermakna. Membaca berbeza daripada mendengar kerana membaca melibatkan kedua-dua aktiviti verbal dan literasi secara serentak. Menggunakan bahasakemahiran mekanikal penggunaan isi gaya dan kemahiran menilai.
Nurul Hanis binti Adam BIBLIOGRAFI. Contoh aktiviti bagi pengajaran kemahiran membaca adalah seperti yang berikut. Membaca adalah proses kebalikan daripada proses menulis.
Membaca merupakan satu proses yang kompleks menghubungkan aspek pengetahuan kebolehan kemahiran mental dan fizikal. Kemahiran membaca merupakan salah satu daripada empat kemahiran bahasa yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. Menumpukan perhatian kepada soalan iaitu pembaca akan sentiasa mengingatkan diri sendiri tentang tujuan pembacaan.
Berdasarkan kaedah ini pembelajaran kemahiran membaca murid berlaku secara berperingkat bermula dengan bunyi huruf digabungkan dengan nama huruf dan bentuk huruf Abd. Penekanan dalam kemahiran menulis ialah terhadap penggunaan ayat yang gramatis tanda baca dan ejaan yang betul di samping tulisan yang jelas cantik dan kemas. Iaitu mendengar bertutur dan menulis.
Konsep kemahiran menulis Di sekolah menulis merujuk kepada keupayaan murid menulis perkataan dan ayat serta mengeluarkan idea melalui pelbagai penulisan kreatif yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi dengan menggunakan ayat yang gramatis tanda bacaan dan ejaan yang betul serta tulisan yang jelas dan kemas. Ujian pencapaian yang berkait rapat dengan sesuatu kursus bahasa atau sukatan pelajaran. Di sini disertakan beberapa definisi membaca menurut tokoh-tokoh.
Membaca adalah proses kebalikan daripada proses menulis. Guru membimbing murid membaca secara individu dan bergilir-gilir. Tiga konsep asas membaca yang pernah digunakan ialah.
Selain itu kemahiran ini juga melibatkan murid-murid supaya berfikir menaakul menyusun dan mengolah idea sebelum dilahirkan dalam bentuk wacana yang lengkap. Kemahiran ini adalah sebahagian daripada kemahiran-kemahiran asas. Membunyikan perkataan demi perkataan pengenalpastian perkataan demi perkataan dan memperoleh maknanya.
Maklumat latar belakang serta masalah yang murid-murid alami dalam kemahiran membaca dan menulis. Kemudian perlakuan membaca dapat menghasilkan kefahaman pembaca. Hal ini kerana kemahiran menulis adalah merupakan suatu budaya intelek yang saling berkaitan antara kemahiran membaca dan kemahiran menulis.
Proses membaca memerlukan seseorang itu menterjemahkan kembali lambang-lambang bertulis kepada lambang-lambang bunyi yang hendak disampaikan oleh penulisnya. Guru berbincang dan bersoal jawab dengan murid tentang isi bacaan untuk menguji kefahaman mereka. Dengan cara ini pembaca dapat menjimatkan masa dengan membaca perkara yang berkaitan sahaja.
Melalui penulisan berbentuk risalah dalam ujian pasca t39 1275 - p. Penekanan dalam kemahiran menulis ialah terhadap penggunaan ayat yang gramatis tanda baca dan ejaan yang betul di samping tulisan yang jelas cantik dan kemas. Peringkat mendirikan asas bacaan sangat penting dalam pengajaran kemahiran membaca kepada murid-murid.
Kemahiran Dalam Penulisan Terdapat 6 peringkat dalam kemahiran menulis a Kemahiran mekanis - kemahiran membentuk huruf - dilatih guna tanda baca - selepas latihan huruf cerai murid diasah dengan kemahiran huruf sambung b Kemahiran mengeja - disepadukan dengan kemahiran membaca - Proses pembinaan konsep. Penekanan dalam kemahiran menulis ialah terhadap penggunaan ayat yang gramatis tanda baca dan ejaan yang betul di samping tulisan yang jelas cantik dan kemas. Dalam proses membaca seseorang itu akan berfikir mencuba untuk merasai dan akan membayangkan maklumat yang dibaca tadi.
Komentar
Posting Komentar