Kemahiran Yang Perlu Ada Pada Kaunselor
Klien mula membina perasaan kepercayaan terhadap kaunselor. Kaunselor yang asli dan tulen.
Diantara seorang kaunselor dengan kliennya yang membawa perubahan klien pada akhirnya.
Kemahiran yang perlu ada pada kaunselor. Sikap kaunselor yang perlu di dalam sesi kaunseling ialah. Antara contoh yang dapat menerangkan aspek kemahiran padanan bahasa badan adalah klien duduk di atas lantai maka kaunselor perlu duduk bersama klien. Kaunselor hendaklah memastikan bahawa klien dapat duduk dengan selesa.
Terdapat beberapa perkara penting yang perlu didengar oleh kaunselor ketika klien bercakap iaitu. Selain itu kaunselor juga perlu peka terhadap semua tingkah laku bukan lisan klien serta percakapannya bagi memahami perasaan yang dialami klien dengan. Dalam bimbingan dan kaunseling mempunyai kemahiran asas kaunseling untuk membantu kaunselor memberi perkhidmatan yang baik.
Walaupun sesetengah individu dikurniakan dengan kemahiran ini secara semula jadi namun begitu ianya adalah kemahiran yang boleh diperolehi melalui pembelajaran seperti latihan. Borders menambah bahawa kualiti professional yang perlu ada pada supervisor yang baik adalah berpengetahuan dan cekap mempunyai pengalaman yang luas dan sebagainya. Tekanan yang saya alami ini hanya tuhan yang tahuCONTOHKemahiran merumusKemahiran merumus adalah satu proses untuk merangkumi beberapa idea yang telah dibincang dan perasaan-perasaan yang diluahkan oleh klien.
Tetapi juga masalah yang lainKlien. - apa yang telah klien ucapkan isi. Di antara kemahiran asas kaunseling yang dicadangkan adalah.
Secara ringkasnya memahami diri klien memerlukan satu penilitian yang mendalam. Membina kepercayaan kaunselor berpegang pada etika professional kaunseling beri penekanan pada aspek kerahsiaan klien nyatakan peranan kaunselor ada tat etika kaunselor yang tinggi 3 TAHAP PENEROKAAN Apakah ASPEK yang perlu diberi. Yang perlu ada dalam diri seseorang kaunselor antaranya adalah kemahiran prasesi kemahiran membina hubungan kemahiran membina suasana persekitaran kemahiran menyoal kemahiran mendengar parafrasa atau menyatakan semula meminta penjelasan kemahiran berempati kemahiran refleksi kemahiran berkomunikasi kemahiran merumus dan beberapa lagi.
Mempraktikan kemahiran ini akan membantu kaunselor membentuk perhubungan yang baik dengan klien dan secara umum akan membawa faedah dalam apa jenis perhubungan yang melibatkan kaunselor. Oleh yang demikian amat penting bagi kaunselor mendengar dan memahami dengan lebih peka sama ada dari segi suara mahupun tingkah laku bukan lisan klien. Reaksi kaunselor perlulah jujur dan ikhlas.
Mendengar merupakan kemahiran yang paling penting dalam proses kaunseling. Kaunselor yang berkesan akan menganggap orang lain berkeupayaan dalam menyelesaikan masalahnya sendiri dan boleh menangani masalah yang dihadapi kaunselor. Kesemua langkah tersebut sesuai dan hendaklah diberi peneguhan oleh kaunselor.
Kemahiran Asas Ketua Kelompok. Dalam proses asas komunikasi terdapat beberapa kemahiran yang perlu dikuasai oleh kaunselor untuk memperoleh keberkesanan dalam proses komunikasi. Kemahiran kemahiran asas kaunseling yang perlu ada dalam diri seseorang kaunselor antaranya adalah kemahiran prasesi kemahiran membina hubungan kemahiran membina suasana persekitaran kemahiran.
Kemahiran mendengar mendengar adalah kemahiran yang sangat penting dalam proses kaunseling. Tingkah laku ini termasuk. ETIKA Etika adalah batasan yang dikenakan bagi mengehadkan tingkahlaku individuEtika dalam kaunselimg merangkumi etika kaunseling dan etika kaunselorIndividu yang menceburi bidang kaunseling perlu memahami dan mematuhi etika yang ditetapkan supaya menjaga imej dalam bidang kaunselingEtika menyentuh persoalan yang berkaitan dengan.
Dalam kemahiran ini terdapat beberapa sub kemahiran asas seperti membina suasana alam sekeliling suasana terapeutik ruang untuk berkomunikasi penampilan diri ekspresi muka kontak mata pergerakan tangan dan kaki nada suara senyuman dan akhir. Kaunselor perlu lebih tahan berhadapan dengan gangguan gangguan sama ada yang datang dari luar seperti bunyi bising atau gangguan dari dalam diri seperti bisik-bisikan hati sendiri. Kongruen ialah sikap jujur yang perlu ada pada diri kaunselor tersebut.
Kaunselor perlu memuji murid jika murid tersebut mengambil langkah-langkah positif. Pertama sekali kaunselor perlu perhatikan tanda-tanda yang ada pada klien seperti nada suara dan mimik muka. Segi peribadi fizikal maklumat rekod klien Merupakan ice breaking.
Semasa sesi kaunseling dijalankan satu perjanjian bertulis perlu dimeterai antara klien dan kaunselor. KEMAHIRAN PRA SESI 1. Selain itu terdapat ciriciri penyelia yang perlu diberi perhatian iaitu penyelia yang mengalami kebimbangan - dan penyelia yang tidak mengikut panduan etika.
Selain itu padanan kelajuan nada suara juga merupakan salah satu aspek yang terdapat semasa kaunselor mengaplikasikan kemahiran asas ini di dalam sesi kauseling bersama klien kanak-kanak. Kunseling adalah salah satu khidmat yang amat penting dalam kehidupan kita sebagai manusia kerana perkhidmatan kaunseling ini diibaratkan. Kemahiran kemahiran asas kaunseling yang perlu ada dalam diri seseorang kaunselor antaranya adalah kemahiran prasesi kemahiran membina hubungan kemahiran membina suasana persekitaran kemahiran menyoal kemahiran mendengar parafrasa atau menyatakan semula meminta penjelasan kemahiran berempati kemahiran refleksi kemahiran berkomunikasi.
Klien perlu mengenal pasti punca masalahnya. Maklumat peribadi klien perlu dikumpulkan secara sistematik. Percakapan awam adalah kemahiran paling penting yang perlu ada di mana ianya memerlukan keyakinan diri yang tinggi latihan dan menganalisa audience anda.
Etika menyentuh persoalan berkaitan apakah yang baik dan tidak sama ada perlakuan ataupun nilai. Kaunselor perlu mempunyai kecekapan menguasai kemahiran asas ketika berhadapan dengan klien yang berada dalam. Ketua haruslah mempunyai kemahiran menggalakkan lagi penglibatan ahli dan memperkenalkan.
Kemahiran tersebut ialah soalan terbuka mendengar senyap memparafrasa atau penyataan semula merefleksi perasaan meringkas isi perbincangan dan yang akhir sekali ialah meringkas perasaan. Ketua kelompok haruslah mempunyai beberapa kemahiran asas kaunseling sebelum memikirkan untuk memilih gaya kepimpinan yang jitu. Sebagai contohnya kaunselor perlu memberikan perhatian sepenuhnya kepada klien dan cuba sejujur-jujur dan sebaik-baiknya menyelesaikan masalah dengan cara membimbing klien membuat.
Etika kaunseling juga berkait rapat dengan prinsip-prinsip akhlak dan moral yang perlu ada pada kaunselor semasa sesi kaunseling dijalankan. Didefinasikan sebagai persediaan awal kaunselor. Kaunselor hendaklah sentiasa seimbang semasa menjalankan sesi kaunseling iaitu tidak berpura-pura tenang asli dan tidak menunjukkan kecenderungan menguasai perhubungan kaunseling.
Melalui mendengar dengan baik seorang kaunselor dapat memahami klien dengan sebaiknya. Kaunselor perlu menerokai masalah murid dengan bertanyakan apa-apa yang boleh buat untuk membaiki pencapaiannya dalam Matematik. Kaunselor mesti membina suasana sekeliling dan tingkah laku yang meyakinkan dan menunjukkan kemesraan.
Hal ini termasuklah pemikiran mental fizikal dan perasaan klien. Kaunselor memberi tumpuan kepada perkara-perkara seperti. Kongruen ialah sikap jujur yang perlu ada pada diri kaunselor tersebut terhadap kliennya.
Manakala menurut Combs el at 1994 telah mengkaji dan memberikan pendapat beliau mengenai sifat yang perlu ada pada seorang kaunselor dalam menjadi seorang kauselor yang berkesan.
Pdf Kemahiran Asas Seorang Kaunselor
Komentar
Posting Komentar